Controloc Control

CZAS NA ŻYCIE

BEZ ZGAGI!


POBIERZ ULOTKĘ DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ ›
Porady dietetyczne

Jak ważne jest wysypianie się

Często kosztem tego jest brak snu, lub niewystarczająca jego długość. Za krótki sen może mieć fatalne skutki dla naszego zdrowia. Jest procesem fizjologicznym tak samo ważnym jak oddychanie i spożywanie pokarmów. Dlaczego sen jest tak istotny dla człowieka?

 

Fizjologia snu

 

Zapotrzebowanie na sen jest zmienne – niektórym osobom wystarczy nawet 5 – 6 godzin snu w ciągu doby, aby czuć się wypoczętym. To ile snu potrzebujemy zmienia się w ciągu całego życia. Prawdą jest, że wraz z wiekiem zapotrzebowanie to maleje – noworodek śpi średnio około 16 godzin na dobę. Ilość ta zmniejsza się wraz ze wzrostem mózgu.

 

Przyjmuje się, że sen powinien zajmować 1/3 doby – czyli dokładnie 8 godzin. Kontrolę nad naszym snem sprawuje tak zwany układ siatkowaty – zbiór neuronów znajdujący się w ośrodkowym układzie nerwowym. Z fizjologicznego punktu widzenia, sen można podzielić na różne fazy – fazę REM (ang. rapid eye movements) oraz NREM (ang. non rapid eye movements). Zdecydowaną większość snu przypada na fazę NREM obejmując nawet 70 – 80 procent jego całkowitej długości. W trakcie zasypiania pierwszą fazą jest sen NREM, później zaś pojawia się faza REM – w trakcie snu można wyróżnić cykliczność i powtarzalność kolejnych faz. W fazie REM dochodzi do zmian w funkcjonowaniu serca – przyspieszenia akcji, wzrostu ciśnienia tętniczego oraz przyspieszenia oddechu.

 

Warto zaznaczyć, że nie tylko długość snu ma znaczenie, ale również jego jakość – to z kolei w dużej mierze zależy od trybu życia, ilości pracy, wysiłku fizycznego i stresu. Natłok negatywnych sytuacji w ciągu dnia może z znacznym stopniu upośledzać prawidłową funkcję snu i procesów regeneracyjnych mających miejsce w trakcie jego trwania. Na to jak śpimy w dużej mierze wpływa również nasza dieta oraz czas posiłków. Jedzenie bezpośrednio przed snem obfitych i ciężkostrawnych posiłków, może powodować zgagę, która może dawać o sobie znać w trakcie snu – przerwanie jego ciągłości wpływa negatywnie na  jego jakość. W trakcie snu dochodzi także do spowolnienia procesów metabolicznych – z tego powodu nie powinno się jeść bezpośrednio przed snem - dodatkowe kalorie nie zostają spożytkowane na wydatki energetyczne – dochodzi do odkładania tkanki tłuszczowej. Powstająca w konsekwencji otyłość jest czynnikiem ryzyka chorób układu sercowo – naczyniowego, cukrzycy czy też nadciśnienia tętniczego. Otyłość to także czynnik ryzyka choroby refluksowej przełyku.

 

Co dzieje się z naszym organizmem w trakcie snu?

 

Większość osób utożsamia sen z odpoczynkiem i relaksem. To że rano budzimy się wyspani jest konsekwencją zjawisk zachodzących właśnie podczas snu. Zmiany mające miejsce w tym czasie są bardzo istotne – właśnie w trakcie snu dochodzi do zmian w funkcjonowaniu wielu organów naszego ciała. Widoczne różnice w pracy dotyczą układu sercowo – naczyniowego, oddechowego, pokarmowego, hormonalnego czy też immunologicznego.

 

Co ciekawe w trakcie snu dochodzi także do spadku temperatury ciała o około 0,6 stopnia Celsjusza. Faktem jest również, że zapotrzebowanie mózgu na tlen spada właśnie w okresie snu. W trakcie jego trwania ma miejsce największe dobowe wytwarzane hormonu wzrostu (ang. GH – growth hormone).

 

Czas, w którym nasz mózg ulega wyciszeniu to także chwila relaksu dla mięśni – dochodzi w tym czasie do spadku ich napięcia oraz naprawy mikrouszkodzeń powstałych w ciągu dnia. Odpowiednia długość snu zapobiega również pojawianiu się przedwczesnych objawów starzenia się organizmu.

 

Konsekwencje braku snu

Konsekwencje niewystarczającej długości snu i złej jego jakości  mogą być poważne dla naszego organizmu. Przede wszystkim dochodzi do spadku jego wydolności, zaburzeń koncentracji i utrudnionego zapamiętywania. Krótki sen znajduje także swoje odbicie w stanie psychicznym oraz tolerancji stresu i wysiłku fizycznego. Według badań zbyt mała ilość snu może również przyczynić się do rozwoju niektórych chorób – między innymi układu sercowo –naczyniowego.

Chociaż to oczywiste to pamiętajmy - bez snu nie da się żyć. Godziny spędzone w łóżku nie są bezsensowne – zapewniają właściwy komfort dla naszego organizmu. Nie zapominaj także o higienie snu – kładź się spać o stałej porze, nie jedz bezpośrednio przed snem, wywietrz sypialnię i zapewnij komfort cieplny swojemu organizmowi, postaraj się wyciszyć. 

Takeda Polska sp. z o.o.
Kontakt

Ul. Prosta 68

00-838 Warszawa

Telefon recepcja:+48 22 608 13 00 / -01

Fax recepcja:+48 22 608 13 03

E-mail:info.warszawa@takeda.com

NIP:526 28 68 535; Kapitał zakładowy:81 000, 00 zł; KRS:0000237611; Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego

SPYTAJ NASZEGO EKSPERTA!
mgr farmacji Barbara Bielska

Absolwentka Wydziału Farmacji Akademii Medycznej (obecnie Uniwersytet Medyczny) we Wrocławiu. Specjalista farmacji aptecznej. Od 1993 roku kierownik Apteki we Wrocławiu, a później w Warszawie. Należy do Okręgowej Izby Aptekarskiej w Warszawie.

Administratorem danych jest Takeda Polska Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 68. Dane osobowe zbierane za pośrednictwem niniejszego formularza przetwarzane są w celu obsługi przesłanego zapytania. Każda osoba ma prawo wglądu w swoje dane osobowe oraz możliwość ich poprawiania. Podanie danych jest dobrowolne.

Jeśli chcesz zgłosić wystąpienie działania niepożądanego lub inną informację dotyczącą bezpieczeństwa stosowania produktów Takeda, kliknij tutaj.

Jeśli chcesz pobrać formularz zgłoszenia działania niepożądanego, kliknij tutaj. Możesz także skontaktować się telefonicznie z osobą odpowiedzialną za nadzór nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych pod nr telefonu: +48 602 761 141 lub +48 602 761 142

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.

zamknij Niniejsza strona korzysta z plików cookie w celach statystycznych oraz ułatwienia korzystania z serwisu. Ustawienia te można zmienić. Szczegółowe informacje o plikach Cookies znajdują się w Polityce dotyczącej cookies.