Controloc Control

CZAS NA ŻYCIE

BEZ ZGAGI!


POBIERZ ULOTKĘ DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ ›
Porady dietetyczne

Proste sposoby na poprawę trawienia

Problemy z trawieniem to częste zmartwienie, z którym zgłaszają się pacjenci do lekarza. Nieprawidłowości mogą być dokuczliwe – często zgłaszane są objawy takie jak zgaga, niestrawność, uczucie pełności w jamie brzusznej, wzdęcia i gazy, a także zaparcia. Dla wielu osób problemy tego typu mogą być krępujące i wstydliwe. Niektóre z tych objawów mogą świadczyć o problemach z trawieniem – należy jednak pamiętać, że jeśli symptomy te pojawiają się często, może to wskazywać na niektóre procesy chorobowe – w takiej sytuacji warto skonsultować się z lekarzem. Poprawne trawienie to komfort dla naszego organizmu – co zatem robić, aby proces ten przebiegał bez widocznych dolegliwości?

 

Gdzie rozpoczyna się trawienie?

 

Wiele osób uważa, że trawienie rozpoczyna się w dalszych partiach przewodu pokarmowego – żołądku i jelitach. Nie jest to jednak prawdą – warto wrócić do lekcji biologii i przypomnieć sobie, że trawienie rozpoczyna się już w jamie ustnej. O ile nie mamy bezpośredniego wpływu na pracę żołądka (w kontekście kontroli skurczów mięśni lub wydzielania soku trawiennego w warunkach fizjologicznych), to pracę i odpowiednie żucie jamy ustnej możemy już kontrolować. Ważne jest dokładne gryzienie pokarmów. Połykanie dużych kawałków jedzenia stawia większe wyzwanie do kolejnych części układu pokarmowego, co może objawiać się między innymi uczuciem pełności w brzuchu, wzdęciami, a także zgagą.

 

W jamie ustnej oprócz odpowiedniego rozdrobnienia i żucia pokarmu ma miejsce również wstępny proces obróbki chemicznej pokarmu – wszystko za sprawą śliny i zawartej w niej amylazy, która bierze udział we wstępnym trawieniu węglowodanów.

  

Jak poprawić trawienie?

 

Poprawna praca układu pokarmowego związana jest także z dietą i pożywieniem. Odpowiednio zbilansowane posiłki mają znaczenie w  funkcjonowaniu całego organizmu – nie tylko przewodu pokarmowego. W kontekście trawienia, warto zaznaczyć, że duże znaczenie ma odpowiednia proporcja składników – w tym błonnika, płynów, owoców i warzyw. Na procesy trawienia nie najlepiej wpływają tłuste potrawy, wysoko przetworzone z dużą ilością konserwantów. Jedzenie typu fast – food również nie jest dobrym rozwiązaniem w kwestii zdrowego żywienia. Najczęściej proporcje składników sprawiają, że potrawy tego typu są kaloryczne i nie zawierają niezbędnej ilości dziennego zapotrzebowania w mikro- i makroelementy.

  

Na prawidłowy proces trawienia ma również wpływ to, kiedy jemy i jak jemy. Każdy z nas zna zasadę, że najważniejszym posiłkiem dnia jest śniadanie. Niemniej jednak, wiele osób nie stosuje się do tego i omija pierwszy posiłek (śniadanie), a nie rzadko jego objętość jest bardzo mała. Skutkuje to tym, że więcej jemy w późniejszych godzinach i w znaczny sposób obciążamy nasz przewód pokarmowy. Dużo więcej jemy na noc, co ma negatywny wpływ na procesy trawienne i nasz metabolizm. Taki sposób odżywiania odbija się także na naszej wadze i predysponuje do pojawiania się otyłości.

  

Kluczowym zatem jest jedzenie o stałych porach, zapewniając właściwy rytm funkcjonowania przewodu pokarmowego. Warto jeść mniejsze porcje, a częściej zapewniając odpowiednie przerwy między posiłkami.

 

Prawidłowe trawienie jest także wspomagane przez ruch – aktywność fizyczna jest również wskazana z tego względu. Ruch i gimnastyka mają wpływ na pracę jelit, a więc także na procesy trawienia.

 

Zdrowy tryb życia, odpowiednia dieta i stosowanie prostych reguł powinno być dobrą receptą na prawidłowe trawienie. Jeśli jednak pomimo stosowania tych zasad czujesz, że układ pokarmowy nie pracuje prawidłowo, warto skonsultować się z lekarzem.

  

Problemy trawienne mogą mieć różne podłoże – od tych niegroźnych po te, które powinne być leczone ze względu na możliwe powikłania, które są groźne dla naszego zdrowia. W przypadku sporadycznych niestrawności warto zaopatrzyć się w podstawowe środki ułatwiające trawienie, które bez problemu można kupić w aptece bez recepty. W prawidłowym trawieniu mogą także pomagać herbatki ziołowe. O wybór odpowiednich środków najlepiej zapytać lekarza lub farmaceutę.  

Takeda Pharma sp. z o.o.
Kontakt

Ul. Prosta 68

00-838 Warszawa

Telefon recepcja:+48 22 608 13 00 / -01

Fax recepcja:+48 22 608 13 03

E-mail:info.warszawa@takeda.com

NIP:526 28 68 535, BDO: 000015530; Kapitał zakładowy:252 071 200 zł; KRS:0000237611; Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego

SPYTAJ NASZEGO EKSPERTA!
mgr farmacji Barbara Bielska

Absolwentka Wydziału Farmacji Akademii Medycznej (obecnie Uniwersytet Medyczny) we Wrocławiu. Specjalista farmacji aptecznej. Od 1993 roku kierownik Apteki we Wrocławiu, a później w Warszawie. Należy do Okręgowej Izby Aptekarskiej w Warszawie.

Administratorem danych jest Takeda Pharma Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 68. Dane osobowe zbierane za pośrednictwem niniejszego formularza przetwarzane są w celu obsługi przesłanego zapytania. Każda osoba ma prawo wglądu w swoje dane osobowe oraz możliwość ich poprawiania. Podanie danych jest dobrowolne.

Jeśli chcesz zgłosić wystąpienie działania niepożądanego lub inną informację dotyczącą bezpieczeństwa stosowania produktów Takeda, kliknij tutaj.

Jeśli chcesz pobrać formularz zgłoszenia działania niepożądanego, kliknij tutaj. Możesz także skontaktować się telefonicznie z osobą odpowiedzialną za nadzór nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych pod nr telefonu: +48 602 761 141 lub +48 602 761 142

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.

zamknij Niniejsza strona korzysta z plików cookie w celach statystycznych oraz ułatwienia korzystania z serwisu. Ustawienia te można zmienić. Szczegółowe informacje o plikach Cookies znajdują się w Polityce dotyczącej cookies.