Controloc Control

CZAS NA ŻYCIE

BEZ ZGAGI!


POBIERZ ULOTKĘ DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ ›
O zgadze

Zapalenie krtani a refluks

Co łączy zapalenie krtani z refluksem?

Stan zapalny górnych dróg oddechowych powstaje wskutek działania czynnika drażniącego, w tym przypadku treści żołądkowej cofającej się do przełyku i powodującej uszkodzenie błony śluzowej. Zjawisko to nazywane jest refluksem krtaniowo-gardłowym (LPR – laryngopharyngeal reflux disease) i jest częstą manifestacją choroby refluksowej przełyku.

 

Do najczęstszych objawów zapalenia krtani w przebiegu LPR należą: poranna chrypka, suchy kaszel, drapanie w gardle, uczucie obecności obcego ciała w gardle, trudności w przełykaniu, uczucie spływania wydzieliny po tylnej ścianie gardła, cuchnący oddech, a także: duszność, problemy z oddychaniem, skurcze głośni, odbijanie i cofanie się treści żołądkowej do przełyku, częste nadżerki na dziąsłach, przerost migdałków.

 

Nieleczony refluks krtaniowo-gardłowy prowadzi do przewlekłego zapalenia krtani i zmian, takich jak: owrzodzenie kontaktowe, zwężenie podgłośniowe, rozlany obrzęk i zaczerwienienie krtani, zwężenie kieszonek Morgagniego, guzki głosowe, a nawet rak krtani.

 

Mechanizm zapalenia krtani w przebiegu choroby refluksowej

Za podrażnienie górnych dróg oddechowych odpowiedzialne są dwa mechanizmy: bezpośredni i odruchowy. W pierwszym dochodzi do podrażnienia i uszkodzenia błony śluzowej sokami żołądkowymi i substancjami drażniącymi (pepsyna, kwas solny). Błona śluzowa krtani jest podatna na uszkodzenia i nawet krótki kontakt z substancjami drażniącymi zawartymi w sokach żołądkowych, może prowadzić do jej uszkodzenia.

 

Drugim mechanizmem jest droga odruchowa: podrażnienie przez sok żołądkowych dolnej części przełyku, prowadzi do odruchu z nerwu błędnego powodującego kaszel, skurcz oskrzeli i potrzebę odchrząkiwania, co dodatkowo podrażnia błonę śluzową gardła.

 

Kiedy z bolącym gardłem należy zgłosić się do lekarza?

Bóle gardła i zapalenie krtani są symptomami towarzyszącymi wielu chorobom. Utrzymujące się powyżej 3 tygodni zapalenie krtani uznawane jest za przewlekłe i należy je poddać specjalistycznemu badaniu. Około 4–10% pacjentów laryngologicznych ma objawy związane z refluksem, a duża część osób, borykająca się z nawracającym zapaleniem krtani dowiaduje się o tym, że ma refluks dopiero po badaniach u laryngologa.

 

Leczenie zapalenia krtani wywołanego refluksem leczy się objawowo w celu zmniejszenia obrzęku śluzówki i załagodzenia pozostałych objawów ze strony górnych dróg oddechowych. Równolegle, aby nie dochodziło do ponownego nawrotu choroby, należy wdrożyć odpowiednie leczenie refluksu, zgodnie z zaleceniami lekarza. Postępowanie obejmuje najczęściej terapię farmakologiczną oraz zmianę diety i stylu życia. Prawidłowe leczenie pozwala na uzyskanie poprawy stanu dróg oddechowych w okresie do 12 tygodni, a objawy chrypki, bólu gardła i kaszlu u większości pacjentów mijają w ciągu 6 tygodni.

 

Źródła:

www.ptwm.org.pl/base/zaburzenia-glosu-i-choroba-refluksowa

Wojciech Skrzypczak, Bożena Kowalska, Zmiany w krtani w przebiegu choroby refluksowej,

Takeda Polska sp. z o.o.
Kontakt

Ul. Prosta 68

00-838 Warszawa

Telefon recepcja:+48 22 608 13 00 / -01

Fax recepcja:+48 22 608 13 03

E-mail:info.warszawa@takeda.com

NIP:526 28 68 535; Kapitał zakładowy:81 000, 00 zł; KRS:0000237611; Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego

SPYTAJ NASZEGO EKSPERTA!
mgr farmacji Barbara Bielska

Absolwentka Wydziału Farmacji Akademii Medycznej (obecnie Uniwersytet Medyczny) we Wrocławiu. Specjalista farmacji aptecznej. Od 1993 roku kierownik Apteki we Wrocławiu, a później w Warszawie. Należy do Okręgowej Izby Aptekarskiej w Warszawie.

Administratorem danych jest Takeda Polska Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 68. Dane osobowe zbierane za pośrednictwem niniejszego formularza przetwarzane są w celu obsługi przesłanego zapytania. Każda osoba ma prawo wglądu w swoje dane osobowe oraz możliwość ich poprawiania. Podanie danych jest dobrowolne.

Jeśli chcesz zgłosić wystąpienie działania niepożądanego lub inną informację dotyczącą bezpieczeństwa stosowania produktów Takeda, kliknij tutaj.

Jeśli chcesz pobrać formularz zgłoszenia działania niepożądanego, kliknij tutaj. Możesz także skontaktować się telefonicznie z osobą odpowiedzialną za nadzór nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych pod nr telefonu: +48 602 761 141 lub +48 602 761 142

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.

zamknij Niniejsza strona korzysta z plików cookie w celach statystycznych oraz ułatwienia korzystania z serwisu. Ustawienia te można zmienić. Szczegółowe informacje o plikach Cookies znajdują się w Polityce dotyczącej cookies.